-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)
-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:40260 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:17

آيا درصدر اسلام و نيز در دوره حكومت علي(ع) شخصي را سراغ داريد كه انساني مؤمن باشد، ولي به دليل نداشتن تخصص در زمينه خاصي از سوي حاكم معصوم مسئوليت اجرايي به او داده نشده باشد؟

درصدر اسلام تخصص در زمينههاي مختلف، مانند زمانما وجود نداشت و در حاكمان و فرمانداران و فرماندهان منصوب از طرف پيامبر يا اميرالمؤمنين، فقط جنبه مديريتي و توانمندي و تقواي آنان مورد توجه قرار داشت، مثلاً پيامبر يا اميرالمؤمنين(ع) كسي را كه به فرماندهي جنگ يا فرمانداري منصوب ميكردند، تمام توجهشان به توانمندي و لياقت و تقواي او بود. زمينههاي تخصصي مانند برق و مخابرات و راه و ترابري و مهندسي ساختمان و بهداشت و غيره وجود نداشت.

آري در مواردي كه تشخيص داده ميشد كه فرماندار يا استاندار يا فرمانده، جنگ از تقواي لازم برخوردار نيست يا شجاعت لازم در فرماندهي جنگ را ندارد، او را عزل ميكردند و به جاي وي شخص ديگري را ميگماردند، يا به آنان تذكرات لازم را ميدادند. سخنان امام(ع) به شريح قاضي (1) و به اشعث بن قيس(2) و به زياد بن ابيه(3) و به عثمان بن حنيف(4) نمونه هايي است كه بر اثر سوء مديريت يا خلافكاري، تذكراتي به آنان داده شده و بعضي از آنان عزل شدهاند.

پي نوشتها:

1 - نهج البلاغه، صبحي صالح، ص 464.

2 - همان، ص 366.

3 - همان، ص 377.

4 - همان، ص 416.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.